De blauwe stad - Reisverslag uit Jodhpur, India van Teun Smith - WaarBenJij.nu De blauwe stad - Reisverslag uit Jodhpur, India van Teun Smith - WaarBenJij.nu

De blauwe stad

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Teun

14 Februari 2013 | India, Jodhpur

Nadat we in Udaipur eergisteren vanaf de hooggelegen monsoentempel bij zonsondergang een mooi uitzicht hadden over Udaipur en omgeving, hebben we aan het meer op het terras verrukkelijk gegeten uitkijkend op het verlichte city palace. Een mooi afscheid van Udaipur.

Gisteren zijn we via een, door de rotsachtige dorre heuvels met prachtig groene dalen slingerende, weg naar Kumbal Garh gereden waar het gelijknamige fort in 1435 is gebouwd op 1100 meter hoogte. De rit, die ook door kleine dorpjes leidde was al een feestje op zich. Door middel van door ossen aangedreven waterradden, irrigatiesystemen en terraslandbouw weet men dit dorre landschap om te toveren in vruchtbare grond waar suikerriet, tarwe en linzen het goed doen.

Na Kumbelgarh zijn we in Ranakhpur aangekomen waar 1 van de mooiste en grootste Jaintempels, met 1444 bewerkte zuilen , 29 zalen en 80 koepels, van India valt te bewonderen. In het vlakbij gelegen hotel werd Teun 's avonds ziek en na de avond en halve nacht te hebben overgegeven was hij vanmorgen gelukkig weer opgeknapt. Dus konden we onze ronde van Rajastan vervolgen..

Inmiddels zijn we in Jodhpur aangekomen, de blauwe stad. Vanmiddag over de sfeervolle markt in het oude centrum gelopen waar men de vele kruiden verkoopt waar Jodhpur ook bekend om staat. Morgen staat een bezoek aan het Merangarh fort op het programma.

Na Jodhpur gaan we of naar Jaisalmar (of naar Bikaner) voor een kamelensafari en overnachting in de Tarwoestijn die aan de grens met Pakistan ligt.

Over het vervolg twijfelen we ook nog. Haridwar en Risikesh in het noorden staan nog op het verlanglijstje maar aangezien het daar minder goed weer is (voor Indiaase begrippen) weten we dat nog niet zeker....

En voor iedereen Happy Valantine!

• 14 Februari 2013 - 15:22

Teun Smith:

Inmiddels is het gelukt om alle foto's recht te zette!. Morgen volgen foto's van Jodhpur.

• 14 Februari 2013 - 15:54

Michel:

He luitjes zie dat jullie het erg naar jullie zin hebben.
    Ben net terug uit Brazilie en het is hier bokkie koud. Ik begrijp je wel von, lekker de warmte opzoeken. Kijk nu al uit naar mijn volgende trip, daar zit namelijk Florida en California . Denk dat ik ergens wel een weekendje blijf hangen ff bij kleuren.
    Net via de wa...ik zou zeker blijven als ik jullie was haha

• 14 Februari 2013 - 15:56

Michel:

nog vergeten de caipirinhas waren weer fantastisch....was het alvast maar weer zomer hier....

groeten en dikke x (voor von natuurlijk, maar dat begrijpen jullie wel)

• 15 Februari 2013 - 23:09

Caroline:

Hallo Indianen,

wat een enorme gebouwen! Hoe hebben ze dat in vredesnaam allemaal gebouwd? Met spul uit de omgeving of werd het ook nog van heinde en verre aangesleept? Dat fort lijkt echt omhooggetrokken uit de omgeving. En is zo'n oud fort nu een museum of wonen er mensen of zo? Hoe kijken de mensen daar eigenlijk tegen al die gebouwen aan - zijn ze er trots op? Zouden Indiase bedrijven het bijvoorbeeld aantrekkelijk vinden om met zo'n gebouw te worden geassocieerd of bouwen ze liever hun eigen smakeloze glazen fallus?

Hopelijk valt een kameel niet te erg tegen na die steenklompen. Schommel ze!

• 16 Februari 2013 - 13:15

Stella:

Hé vakantiegangers!
    Fijn dat de foto's weer rechtop te bezichtigen zijn! Daar moeten wij het wel mee doen, hè! :-)
    Jeetje Yvonne, wat ben jij al aso bruin, niet alleen daar val je op met je blonde krullenbol, maar straks val je hier ook wel een beetje uit de toon met die huidskleur van je. ;-)
    Wat een bonte kamer van die Maharadja, zal wel koel zijn.
    Net als Caroline vind ik de gebouwen daar ook groot, groter, grootst. Knap staaltje werk van die bouwlui daar.
    Ben benieuwd hoe de kamelensafari en de overnachting in de woestijn jullie bevallen is en waar de reis uiteindelijk naar toe is gegaan/gaat!
    Tot later!