Taj Mahal - Reisverslag uit Agra, India van Teun Smith - WaarBenJij.nu Taj Mahal - Reisverslag uit Agra, India van Teun Smith - WaarBenJij.nu

Taj Mahal

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Teun

03 Februari 2013 | India, Agra

Gisteravond hebben wij een besluit genomen. Wij blijven in Noord-India! En we hebben onze route ook aangepast. Nadat eerst al Bodh Gaya was gesneuveld omdat het nog verder reizen is dan Varanassi al is, hebben wij nu ook Varanassi geschrapt om daarvoor in de plaats naar Hadirwad aan de Ganges te reizen. En dat betekent dat we nu naar Rajastan kunnen. . Dat maakt het ook mogelijk om onze chauffeur Raj uit Delhi in te huren.
Met hem zijn we vanmorgen naar Agra gereden en dat is op zich al een hele bijzondere ervaring. Dorpjes die we passeren met hun bazaars op chaotische kruispunten. Maar vooral de diversiteit aan weggebruikers zijn bijzonder; op de snelweg (!) zijn er auto's, tuktuks, fietsen, riksjas, brommers, handkarren, scooters, ossewagens, kamelenwagens, ezels , muildieren, koeien, honden, apen, waterbuffels, tractors en vrachtwagens en dat gaat kriskras al toeterend door elkaar. Soms kom je ineens een spookrijdende traktor of vrachtwagen tegen ...
Gelukkig is Raj erg handig en snel en met zijn 18 jaar ervaring als chauffeur voelen wij ons geen moment onveilig. We zijn onderweg nog gestopt bij het paleis van de grootvader van sjah jahan, sidkarna. Mooi en en niet zo toeristisch, we snapten later wel waar al die toeristen en indiers waren...
We zitten in het ray of maya hotel in Agra stukje van de weg af, lekker rustig, van waar we binnen 10 minuten lopen bij de Taj Mahal aan het eind van de middag waren. Bijzonder gebouw, erg mooi, maar wat een mensenmassa! De graftombe die Sjah jahan in 1632 liet bouwen voor zijn overleden vrouw mumtaz mahal trekt jaarlijks 3 miljoen mensen en die leken er vandaag allemaal te zijn..

We waren gewaarschuwd dat india vies zou zijn, maar dat zien wij niet. Het is er rommelig, chaotisch en niet zo opgeruimd en netjes als in Nederland maar vies vinden wij het er niet. We waren ook gewaarschuwd voor de opdringerige verkopers en bedelaars. Ook dat valt ons zeer mee. Compleet negeren, tip van Raj, blijkt een erg effectieve methode. Soms lastig om niet te kijken naar dansende kinderen met een opgetekend snorretje naast de auto bij het stoplicht die je aandacht proberen te trekken, of de aap met een jurk en lipenstift die danst op trommelmuziek of de mannen met hun cobra's.
In het oude Delhi waren we de enige westerlingen op straat en daar viel het staren naar ons erg op. met name yvonne is een wandelende bezienswaardigheid.

Morgen een dagje naar een natuurpark met voornamelijk vogels. Even geen drukte, geen tempels of paleizen. Althans bijna niet want op de weg er naar toe zullen we ongetwijfeld nog wel iets cultuurhistorisch passeren. Daar ontkom je bijna niet aan hier in India..

• 03 Februari 2013 - 19:23

Oma - Dinie:

Wat hebben jullie in die paar dagen al een hoop gezien.
    De foto bij dit verslag staat nu rechtop. Het was voor mij
    een beetje moeilijk om de computer om te draaien.
    Nog heel veel plezier.

Groetjes Oma-Dinie

• 03 Februari 2013 - 20:51

Hans & Jose:

Joh, wat knap dat jullie eerder terug komen dan dat jullie heen gingen, reizen jullie terug in de tijd (reisdetails: van 31 januari 2013 tot en met 24 januari 2013 :p )

Gaaf hoor al die verhalen en leuk dat jullie het met jullie chauffeur Ray getroffen hebben.

Hier gaat het redelijk goed, alleen 't uitlaten sámen wordt een 'dingetje'. Luna begint nu al vóór Bono te blaffen naar alle honden, wat ze daarvoor nooit deed... Er wordt dan tegelijkertijd door (samen zo'n 80 kilo?) aan me getrokken en dat wil nog wel eens teveel zijn hahaha. Gelukkig doet Hans 's morgens Luna alleen en ik iets later even Bono alleen en dát is wel fijn. 's Avonds starten we samen met beide honden en loopt een van ons even door met Luna en dát gaat erg goed. Het spelen samen doen ze niet meer, gaan eigenlijk direct hun eigen weg zodra ze los gelaten worden. De balance voor Bono nu wel gevonden en t gaat goed met zijn poot voor zover we zien. Erg druk hier, dus ga weer verder. Kuzzie van ons en heel veel plezier jullie daar!

P.S. Hoop dat jullie je i-Pad nog retour krijgen, wat klote joh!
    P.P.S. Als Luna Bono weer voor het eerst ziet blijkt het dus tóch Luna te zijn die 'sproeit' We hebben dus dagelijks zo'n 3 plassen op te ruimen hihihi en Bono maar de schuld krijgen, arm ding...

• 04 Februari 2013 - 18:55

Michel:

Zo eindelijk de site gevonden, natuurlijk het papiertje kwijt. Het klinkt ontzettend leuk allemaal wat jullie daar zien en doen. En zo te zien aan de reis verslagen hebben jullie het helemaal naar je zin. He von niet vreemd gaan he!!! Blijf jullie volgen, zit zelf donderdag in het vliegtuig naar Brazilie, ook leuk zo met de carnaval. Groetjes Michel