Bikaner - Reisverslag uit Bīkāner, India van Teun Smith - WaarBenJij.nu Bikaner - Reisverslag uit Bīkāner, India van Teun Smith - WaarBenJij.nu

Bikaner

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Teun

17 Februari 2013 | India, Bīkāner

Na Jodphur zijn we naar Bikaner vertrokken waar we gistermiddag na een bewolkte dag zijn aangekomen. Natuurlijk hebben we nog even een tempel bezocht en wel een bijzondere, namelijk de Rattentempel. Aangezien ik net als Teun eerder de hele nacht had besteed om het verder overheerlijk indiaase eten via de niet gebruikelijke kant te retourneren, was het qua geur een 'feestje' in deze tempel die overigens door veel bruidsparen werd bezocht. Tussen de duizenden ratten loopt 1 witte en als je die ziet ; it's for good luck and good karma! En de reis moet wel voorspoedig lopen want we hebben hem vrij snel gespot.
Gisteravond met de tuktuk naar het oude centrum van Bikaner waar we de prachtig bewerkte Rampuria Havelli, de enorm gedetailleerd gebeeldhouwde buitenkanten van de stenen huizen, een kleine fraai beschilderde Jaintempel en door de kleine straatjes met de eenmanszaakjes van 1 vierkantje meter.

Met de gezondheid gaat het dankzij de witte rat weer helemaal prima.

Vanmorgen hebben we het Junagerh fort in Bikaner bezocht en vanmiddag hebben we een rit door de Tardwoestijn gemaakt op het schip van de woestijn. Vier uur lang schommelen was een belevenis. De Tard-woestijn heeft wat meer groen qua bomen en struiken dan de Sahara op sommige plekken maar wel mooi met antilopen en woestijnvossen.
Vier uur was precies genoeg voor ons en aangezien het door de regen en onweer van twee nachten geleden is afgekoeld tot een behoorlijk frisse 25 graden hebben wij voor een overnachting in de woestijn bedankt. Het kan behoorlijk koud worden in een woestijn.

Morgen voor een tussenstopje op weg naar New Delhi in Mandawa.

• 17 Februari 2013 - 19:29

Daan:

Klinkt goed! Foto's op Facebook zagen er leuk uit.
    Veel plezier nog!

x Daan

• 18 Februari 2013 - 11:55

Stella:

Wat een mazzelpikken zijn jullie dat jullie de witte rat al zo snel gespot hebben!
    Staat ie ook op de foto? Ik kan de foto van de rattentempel niet in beeld krijgen, jullie gunnen ons gewoon dat geluk niet(geintje), die met de kameel met Teun erop staat weer ouderwets op z'n kop! :-)
    Stelletje koukleumen, 25 graden al fris vinden, wacht maar tot jullie weer in Nederland zijn! ;-) Schiet trouwens al op, nog 6 nachtjes, wat gaat de tijd hard.
    Het is hier vandaag lekker zonnig, zo'n beetje 4 graden met weinig wind. Het gaat 's nachts weer vriezen.
    Ik lees vast wel weer hoe het in Mandawa is geweest.
    Geniet ze nog maar even en Yvonne, jij niet aan de race en puken, hè!? ;-)

• 19 Februari 2013 - 18:12

Caroline:

De Delhi-belly schijnt tot ver over de grenzen berucht te zijn, dus jullie gaan weer op het hol van de leeuw af. Hebben jullie al een alternatief idee ontwikkeld, want zo valt het glimmertjes mee-smokkelplan natuurlijk flink in duigen! Maar we zijn ook blij met foto's die de lucht boven hebben, hoor.

Merken jullie eigenlijk nog iets van het kastensysteem? Ik bedoel, al die tempels, mag iedereen daar zomaar in of is het voorbehouden aan een bepaalde bevolkingsgroep of is de entrance fee een geseculariseerde, maar bijzonder effectieve barriere?

En zoals hierboven al opgemerkt komt er in NL een "koude bel" aan. Advies: mis het vliegtuig een paar keer, tot half april of zo.

• 20 Februari 2013 - 19:01

Michel:

Het blijft leuk om jullie verhalen te lezen. Je krijgt wel zin om zo n trip ook te ondernemen. Vertel mij maar niets van de delhi-belly of de beijing-belly, ze zijn allemaal hetzelfde. Veel plezier nog.

Gr., michel