toer de Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van Teun Smith - WaarBenJij.nu toer de Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van Teun Smith - WaarBenJij.nu

toer de Jaipur

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Teun

07 Februari 2013 | India, Jaipur

Het Amber fort buiten Jaipur was de vroegere hoofdstad en om het grote fort loopt net als de chinese muur een enorme vestingsmuur over de omliggende heuvels. De weg omhoog naar het fort kun je afleggen met olifanten maar dat vinden we natuurlijk zielig voor de olifanten en het is een kwartiertje trappenlopen. Het fort is prachtig en dwalende door de vele smalle gangen, torentjes, trappen en kamers waanden wij ons in assasin creed 4 of in de sprookjes van 1001 nacht al naar gelang onze leeftijd.
Een rit door de bergen rond het meer bij Jaipur leidde ons slingerend naar Nahargarh fort vanwaar je een indrukwekkend uitzicht had over de enorme stad Jaipur die zich in de vallei uitstrekt zover het oog reikt. Het city palace van de maharadja met het naast gelegen observatorium vol indrukwekkende en vooral onbegrijpelijke grote sculpturen die astronomische meetinstrumenten zijn vormden het sluitstuk van de 'toer de jaipur'. Althans bijna, want 's avonds hebben we nog een erg korte en vreemde dienst in een hindu tempel meegemaakt. En aangezien ons hotel tussen twee enorme bruiloften in ligt met veel muziek, eten en vuurwerk kunnen we vanaf het balkon op de eerste rang meegenieten. Die bruiloften duren 2 tot 5 dagen, bruidegom rijdt op een wit, prachtig versierd paard, fanfarecorps met allemaal verlichting voor hem uit en vervolgens met een heleboel mensen op een versierd terrein met een prachtige tentingang en dan vooral veel, heel veel eten. Net gingen bruid en bruidegom in een prieeltje staan die met veel gejoel langzaam omhoog ging en rond draaide. Zij "vangt" de bruidegom met een bloemenkrans en vice versa. Ongetwijfeld is dit een gearrangeerd huwelijk en kennen bruid en bruidegom elkaar niet of nauwelijks...
We eten heerlijk, voornamelijk vegetarisch, en iedereen is nog blakend gezond.
Na een ontbijt met chai ( indiase kruiden thee) vertrekken we zo naar verder zuidwaarts naar Pushkar. Aangezien daar geen internet is zal het even duren voordat jullie weer een berichtje van ons krijgen.

• 07 Februari 2013 - 12:19

Stella:

Hallo dierenvrienden!
    Wat indrukwekkend allemaal wat jullie zien en meemaken, je waant je echt in een andere wereld.
    Leuk om al die lokale rituelen en gebruiken zelf te aanschouwen.
    Wij doen het hier met 'Wie is de reisleider' met nu Patty Brard in India. :-)
    Er wordt wel een beetje geluisterd naar mij, grappig dat portretje van jullie drieën. :-D
    Have fun en houd dat vol, niet ziek worden van het eten! ;-)
    Goede reis, groetjes van Stella

• 07 Februari 2013 - 15:16

Frans:

Ziet er allemaal weer spectaculair uit..
    ik blijf wel werken hoor Bart..

Veel plezier nog....

ps: ga as zondag naar Ajax-Roda... hou je op de hoogte..

gr,Nameste

Frans